چگونه یک عکس حرفه ای با گوشی بگیریم؟ حتما عکس های حرفه ای که با گوشی می گیرند را دیده اید. امروزه عکس گرفتن از جمله کارهایی است تا هرفرد بتواند از اتفاقات و لحظه های جذابی که برایش به وجود می آید، تصاویری زیبا را به ثبت برساند.

بدین منظور همواره افراد زیادی به دنبال این هستند تا با گوشی خودشان عکس های زیبا و منحصر به فرد بگیرند. چراکه همه افراد دوربین های حرفه ای برای عکاسی ندارند و چه بسا در بعضی مواقع می توان با دوربین گوشی بهتر و راحتتر عکاسی کرد. اکنون می خواهیم مواردی را که به ما کمک می کند تا بدانیم چگونه یک عکس حرفه ای با گوشی بگیریم، بیان کنیم.

15 روش برای عکس حرفه ای با گوشی 

گوشی های هوشمند زیادی همواره در بازار وجود دارد که با توجه به سنسور های قوی که دارند می توانند عکس های با کیفیت بگیرند. آپشن های جدید بر روی دوربین های گوشی نیز وجود دارد که به کیفیت تصویر کمک می کند ولی یادتان باشد آن کسی که از این امکانات استفاده می کند تا یک عکس زیبا را خلق نماید، باید طرز درست استفاده از ابزارهای مختلف دوربین و نحوه عکاسی را بلد باشد. در ادامه به مواردی که می تواند در این امر به ما کمک کند، اشاره می کنیم.

  1. لنز دوربین گوشی خود را تمیز کنید

همانطور که می دانید لنز دوربین گوشی ما مانند دوربین های حرفه ای درپوشی ندارد و به دلیل اینکه همواره در دستمان یا داخل کیفمان بوده، می تواند کثیف شود. این نکته از ساده ترین مواردی است که مطرح شده ولی در مواقع زیادی، افراد فراموش می کنند که لنز را تمیز نمایند و پس از عکاسی با یک عکس بی کیفیت مواجه می شوند. پس بهتر است ما فراموش نکنیم که لنز دوربین گوشیمان را قبل از عکاسی تمیز کنیم.

  پیش از عکاسی مزایا و معایب دوربین گوشی خود را کشف کنید

  1. پیش از عکاسی مزایا و معایب دوربین گوشی خود را کشف کنید

برای اینکه بدانیم چگونه یک عکس حرفه ای با گوشی بگیریم، باید محدودیت ها و قابلیت های دوربین گوشیمان را بشناسیم. به عنوان مثال می توانیم زوم گوشی را امتحان کنیم که تا چه حد می تواند تصویر واضحی را به ما بدهد و اگر قرار است عکسمان بی کیفیت شود از این قابلیت استفاده نکنیم.

از مزایای دوربین گوشی می توان به این مورد اشاره کرد که دوربین گوشی، بخش های بیشتری را نشان می دهد و در هر مکانی می توان از آن استفاده کرد. همچنین دوربین گوشی دارای اپلیکشین هایی است که با استفاده از آنها می توان شکل و شمایل عکس ها را به کل تغییر داد و عکس هایی منحصر به فرد گرفت.

  1. فلش را فراموش و از نور طبیعی استفاده کنید

از دیگر مواردی که به ما کمک می کند تا چگونه یک عکس حرفه ای با گوشی بگیریم، نور طبیعی است. فلش دوربین فقط باعث می شود کیفیت عکسمان کاهش یابد پس بیاید به جای فلش از نور های طبیعی که در محیط وجود دارد، استفاده کنیم.

به عنوان مثال اگر در محیط بسته ای هستیم که نور آنجا کم بوده، می توانیم رو به یک پنجره بایستیم و یک عکس سلفی بگیریم. همچنین اگر هنگام شب تصمیم به عکاسی گرفتیم، بهتر است از نور ها یا گوشی های دیگر و حتی شمع برای روشن نمودن سوژه عکاسی استفاده کنیم.

  1. زوم نکنید

زوم کردن همانند استفاد از فلش دوربین گوشی یکی از مورادی است که می تواند کیفیت عکس را کاهش دهد، بدین منظور بهتر است تا آنجا که می توانید به سوژه نزدیک شوید و از برش عکس استفاده نمایید.

برش عکس هنگامی است که شما در حال ویرایش عکس هستید و عکس کاملی را در اختیار دارید و تنها جایی را که مدنظرتان است، برش می دهد و از تصویر جدا می کنید ولی ممکن است در حین عکاسی با زوم کردن، قسمتی از تصویر را که لازم داشتید یا به جذاب تر شدن عکستان کمک می کرد، از تصویر حذف نمایید. پس بهتر است در این امر عجله نکنید و تنها سوژه مورد نظرتان را در کادر قرار دهید و برش دادن آن را به بعد موکول کنید تا سر فرصت انجامش دهید.

  1. از عکاسی پی در پی استفاده کنید

یکی دیگر از مواردی که می تواند به ما کمک کند تا چگونه یک عکس حرفه ای با گوشی بگیریم، عکاسی پی در پی است که یک روش عالی برای زمانی بوده که می خواهیم مطمئن شویم تا حتما از سوژه مورد نظرمان یک عکس با کیفیت ثبت کرده ایم.

بدین منظور دوربین را روی حالت عکاسی پی در پی گذاشته سپس دکمه شاتر را کمی نگه دارید، این کار باعث می شود تا از سوژه مان چندین عکس پی در پی گرفته شود. پس از آن عکس ها را یکی یکی نگاه کرده و بهترینش را انتخاب می کنیم. برای این که حافظه گوشیمان پر نشود، بهتر است آنهایی را که نمی خواهیم حذف نماییم.

15 روش برای عکس حرفه ای با گوشی 

  1. اپلیکیشن های دیگر را امتحان کنید

پس از اینکه قابلیت های دوربین گوشیتان را کشف کردیم، می توانیم از اپلیکیشن هایی که قابلیت های بیشتری برای عکاسی فراهم می کنند، استفاده نماییم. برای اینکه بدانیم چگونه یک عکس حرفه ای با گوشی بگیریم، بهتر است چندین اپلیکیشن در گوشی نصب کرده و عکس های گرفته شده با آنها را باهم مقایسه کنیم سپس با توجه به کیفیت و سوژه موردنظرمان یکی را برگزینیم و در گوشیمان نگه داریم تا در مواقع لازم از آن اپلیکیشن برای عکاسی استفاده کنیم.

  1. از نور خورشید برای عکاسی استفاده کنید

با توجه به سوژه مورد نظرمان و اینکه می خواهیم چگونه یک عکس حرفه ای با گوشی بگیریم، استفاده از نور خورشید متفاوت است. به عنوان مثال اگر می خواهیم یک عکس سایه مانند و تاریک بگیریم، سوژه مورد نظر باید به صورت مستقیم در امتداد خورشید قرار بگیرد ولی اگر می خواهیم از نور خورشید برای روشنایی و طبیعی تر شدن عکسمان استفاده نماییم، سوژه باید طوری قرار بگیرید که نور خورشید بر آن بتابد.

اگر به دنبال این هستیم که یک عکس منحصر به فرد را خلق کنیم، بهتر است پس از طلوع خورشید یا قبل از غروب آن به عکاسی بپردازیم تا از رنگ های جذابی که ایجاد می شود، در عکاسیمان استفاده کنیم. فقط باید حواسمان باشد تا با تغییر زاویه یک عکس بدون سایه و تاریکی بگیریم.

  1. از حالت HDR استفاده کنید

گوشی هایی که امروزه در بازار موجود است، قابلیت HDR را دارند، این دوربین ها می توانند نور را ترکیب کنند تا تصویر بهتر و واضح تری را ایجاد نمایند. برخی دوربین ها از این قابلیت به صورت خودکار استفاده می کنند ولی بعضی دیگر نیاز دارد تا خود عکاس این حالت را فعال کند. پس بهتر است در محیط هایی که نور کم بوده یا نیاز دارد تا نورها باهم ترکیب شود، این قابلیت را فعال نماییم. همچنین حالت HDR برای عکاسی در شب نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

از حالت HDR استفاده کنید

  1. تنظیمات دستی دوربین خود را یاد بگیرید

استفاده از دوربین گوشی با حالت دستی(Manual Mode) یکی از مواردی است که اکثر افرادی که به تازگی با این قابلیت آشنا شده اند، با آن مشکل دارند و نمی توانند عکس های خوبی بگیرند. برای اینکه بدانیم چگونه یک عکس حرفه ای با گوشی بگیریم، بهتر است وقت بگذاریم و استفاده از حالت دستی را یاد بگیریم.

با عکاسی در حالت دستی می توانیم سرعت شاتر، ایزو و دیافراگم را که در نور عکس تاثیر گذار است، تنظیم کنیم. به عنوان مثال سرعت شاتر، مدت زمان باز بودن دوربین را کنترل می کند که این مسئله در هنگام عکاسی در شب بسیار حائز اهمیت است.

ایزو حساسیت دوربین به نور را نشان می دهد که به عنوان مثال بهتر است در طول روز این مقدار پایین تر باشد و در شب افزایش یابد. دیافراگم نیز بزرگی روزنه شاتر است که عبور نور از سنسور دوربین را کنترل می کند. برای اینکه بتوانیم به بهترین حالات موارد گفته شده، دست یابیم باید در شرایط مختلف از این حالات استفاده کرده تا در تنظیم آنها حرفه ای شویم.

  1. از سه پایه مخصوص عکاسی با گوشی استفاده کنید

برای اینکه بدانیم در شب چگونه یک عکس حرفه ای با گوشی بگیریم، به یک سه پایه برای عکاسی نیاز داریم. بدین منظور باید شاتر دوربین را در فضایی ثابت برای مدتی باز بگذاریم تا دوربین بتواند نور را متناسب با محیط تنظیم نماید. همچنین با استفاده از سه پایه تصاویر در شب یا در نورهای طولانی، مات نمی شوند و هنگام گرفتن عکس های دسته جمعی نیز می توانیم با تنظیم تایمر و استفاده از دوربین پشت گوشی یک عکس با کیفیت را به ثبت برسانیم.

  1. از انتخاب کانون در دوربین گوشی استفاده کنید

انتخاب کانون در دوربین گوشی یکی از مواردی است که به ما کمک می کند تا چگونه یک عکس حرفه ای با گوشی بگیریم. این حالت همچون حالت دستی این مزیت را ایجاد می کند که سوژه موردنظرمان واضح تر یا روشن تر از بقیه بیوفتد.

بسته به اینکه ما چه مکانی را به عنوان کانون انتخاب می کنیم، آن مکان روشن تر در عکس ظاهر می شود و حتما مربوط به سوژه اصلی نیست. استفاده ترکیبی از دو حالت دستی و انتخاب کانون می تواند به ما در ایجاد یک عکس با کیفیت کمک نماید.

  1.  یک اپلیکیشن ویرایش نصب کنید

از دیگر مواردی که می تواند به ما کمک نماید که چگونه یک عکس حرفه ای با گوشی بگیریم، این است که نرم افزار ویرایش عکس نصب کنیم. این ویرایش گرها به ما کمک می کنند تا نور را تنظیم کرده و مواردی را به عکس اضافه یا کم کنیم. همچنین در این ویرایشگر ها فیلتر های زیادی وجود دارد که می تواند منجر به زیبا و منحصر به فرد شدن عکس ها شود.

  1.  از بالا ترین رزولوکشن استفاده کنید

همانطور که می دانید استفاده از بالاترین رزولوشن می تواند به خلق یک تصویر با کیفیت کمک کند. همچنین اکثر گوشی هایی که موجود است، این قابلیت را دارند. البته باید حواسمان باشد که عکس های با رزولوشن بالا دارای حجم های بیشتری هستند و بهتر است قبل از عکاسی فضای کافی را در گوشیمان ایجاد کنیم.

  1.  از حالت پانوراما (Panorama) گوشی استفاده کنید

برای این که بدانیم چگونه یک عکس حرفه ای با گوشی بگیریم، می توانیم از حالت پانوراما دوربین گوشی نیز استفاده کنیم. این حالت سبب می شود تا تصویر گسترده تری را داشته باشیم. برای اینکه بتوانیم از این حالت به درستی استفاده کنیم بهتر است چندین بار تمرین نماییم تا به خوبی طرز استفاده از آن را یاد بگیریم.

بدین منظور هنگام عکاسی از مناظر زیبا، بهتر است دوربین روی حالت پانوراما گذاشته، گوشی را به صورت افقی یا عمودی بگیریم و برای شروع روی دکمه شاتر بزنیم سپس دوربین را به سمت چپ یا راست با سرعتی مناسب و ثابت حرکت دهیم. در آخر یک عکس گسترده زیبا داریم که تمامی فضا را شامل می شود.

  1. از خط ها در تصویرتان استفاده کنید

خط ها کمک می کند تا چشمان بازدید کننده به سمت سوژه هدایت شود. استفاده از خط های قطری در تصاویر به ما کمک می کند تا یکی دیگر از موارد را درباره اینکه چگونه یک عکس حرفه ای با گوشی بگیریم، بیاموزیم. همچنین زاویه دار گرفتن دوربین از دیگر ترفند هایی است که با تنظیم دوربین موبایل می توانیم به آن برسیم. گرفتن عکس های صاف و مستقیم بد نیست ولی عکس های زاویه دار می تواند تصاویری متفاوت و جدید ایجاد نماید.

سخن آخر

15 مورد از مواردی را که به ما کمک می کند که چگونه یک عکس حرفه ای با گوشی بگیریم، بیان کردیم. این موارد شامل تنظیم دوربین گوشی، استفاده از حالت های مختلف دوربین و مواردی است که حین عکاسی با رعایت آنها می توانیم عکس هایی جذاب بگیریم.

از مهمترین موارد که همواره باید حین عکاسی به آن توجه کنیم، خلاقیتی است که به خرج می دهیم تا عکسی متفاوت را ایجاد نماییم پس استفاده از موارد گفته شده همراه با کمی ذوق هنری سبب خلق عکس هایی منحصر به فرد و زیبا می شود. 

راستی چاپ عکس هایتان را فراموش نکنید!