با ظهور عکاسی دیجیتال، دنیای هنر عکاسی دچار تغییر و تحول زیادی شده است. امروزه تمامی افراد می توانند تنها با استفاده از یک دوربین ریجیتاعکاسی کنند و برخی از آنها دائما در حال تلاشند تا بتوانند عکس های هنری، حرفه ای و زیبا تهیه کنند و به یک عکاس هنرمند تبدیل شوند. شاید شما هم در دنیای اینترنت با افرادی روبرو شده باشید که با نام عکاس هنری در حال فعالیت باشند. عکاسان هنری با عکاسان معمولی تفاوت های زیادی دارند. شما با مطالعه این مقاله با عکاسی هنری آشنا می شوید و تفاوت عکاسان هنری و عکاسان معمولی را بهتر درک می کنید.

تصاویر بسیاری وجود دارند که بسیار زیبا هستند اما به عنوان عکس های هنری شناخته نمی شوند. ممکن است شما نیز تصور کنید که تنها با اضافه کردن افکت روی تصویر خود و یا تغییر رنگ روی عکس های متنوع معمولی می توانید یک عکس هنری ایجاد کنید. اما در واقع اینگونه نیست. گرچه عکاسی هنری یک تعریف مشخص ندارد اما شناسایی برخی المان ها در عکس های هنری می تواند این دسته از عکس ها را از عکس های معمولی متمایز کند.

قطعا هر فردی برای اینکه بتواند به یک عکاس هنری و حرفه ای تبدیل شود، باید به بررسی آثار هنرمندان مشهور در این زمینه بپردازد. در این صورت، بررسی با دقت آثار سایر هنرمندان می تواند به او کمک کند تا روش های این عکاسان را برای منتقل کردن ایده هایشان کشف کند. در واقع، می تواند با بررسی آثار هنری بهتر درک کند که افراد مختلف از چه روش هایی برای منتقل کردن ایده هایشان استفاده می کنند. تجربیات هنرمندان مشهور بسیار گرانبها هستند و می توانند در به افراد در رسیدن به هدفشان که همان عکاسی هنری است، کمک کنند.

علاوه بر آن، دوره های آموزشی عکاسی به صورت حضوری و غیرحضوری اجرا می شود که در این دوره ها نیز، نمونه کارهای هنرجویان برای بررسی و نقد در معرض دید دیگران قرار می گیرد. با این شیوه، هنرجویان در رابطه با تکنیک های موثر بحث می کنند و ایده های خود را با یکدیگر درمیان می گذارند. در واقع، در پس هر عکسی، ایده ای وجود دارد که می تواند آن عکس را به یک عکس هنری تبدیل کند. قطعا در پس هر عکس پیامی وجود دارد که هدف از گرفتن عکس رساندن آن پیام به مخاطب است.

http://panel.instachap.com/fileman/Uploads/akasi-honar/0-fine-art.jpg

در ادامه المان ها و وتکنیک هایی معرفی شده اند که با بکار گرفتن آنها می توانید به عنوان یک عکاس هنری شروع بکار کرده و روز بروز در عکاسی هنری حرفه ای شوید.

المان های خاص عکس های هنری

در این قسمت از مقاله یک سری المان ها معرفی می شوند که با بررسی آنها می توانید در عکاسی هنری شروع به کار کنید. در واقع، این المان ها مراحل عکاسی هنری هستند که می توانید به صورت مرحله ای آنها را دنبال کنید.

  • دید هنرمندانه

بدیهی است که هنرمند قبل از شروع کار خود باید یک دید هنرمندانه داشته باشد. همانطور که در بالا گفته شد، بررسی آثار هنری هنرمندان عکاسی می تواند در عکاسی هنری کمک کننده باشد. علاوه بر آن، هنرمند و عکاس باید پیش از شروع کار خود، یک دید هنرمندانه نسبت به نتیجه کار خود داشته باشد و به عبارتی، از نتیجه کار هنری خود مطمئن باشد. قطعا بررسی آثار هنرمندانی که عکس های هنری خلق می کنند و همچنین داشتن یک دید هنرمندانه می تواند در خلق عکس های هنری موثر باشد.

  • ایده عکاسی

قطعا شما نیز این موضوع را می دانید که تمامی مفهوم هنرهای زیبا، در انتقال یک ایده خلاصه می شود. ایده ای که یک عکس هنری منتقل می کند می تواند یک پیام و یا حتی یک احساس باشد. در واقع، هنرمند و یا عکاس هنری باید یک پیام برای منتقل کردن به مخاطب در عکس های هنری اش داشته باشد. برای شروع کار می توانید از پیام های عادی مانند ترک کردن، لبخند زدن، احساس تعجب و یا حتی احساس نگرانی، در عکس هایتان استفاده کنید. همچنین اتفاقات علمی نیز و جاذبه های دیدنی طبیعت مانند جذر و مد نیز ایده های مناسبی برای شروع کار عکاسی هنری به شمار می روند.

از ویژگی های جذاب عکاسی هنری این است که برای انتقال یک پیام یا یک ایده کاملا قدرتمند و کامل عمل می کند. در واقع، یک عکاس هنری باید بداند که هدف از عکسی که قرار است بگیرد، چیست؟ احساسی که می خواهد به مخاطب خود منتقل کند چیست؟ می خواهد مخاطب با دیدن عکس چه برداشتی از آن داشته باشد؟ این سوالات پیچیدگی خاصی ندارد و همانطور که گفته شد یک عکس هنری می تواند یک احساس ساده مانند خوشحالی را به مخاطب منتقل کند.

شما حتی می توانید برای موضوع و ایده عکس خود یک عبارت را انتخاب کنید. تنها کافی است یک تکه کاغذ بردارید و ایده های خود را روی آن بنویسید. قطعا با نتایج شگفت انگیزی روبرو خواهید شد. همچنین شما می توانید از تکنیک طوفان فکری در عکاسی هنری استفاده کنید. این تکنیک از بهتری روش های عکاسی به منظور دستیابی به ایده های جذاب است. با استفاده از این تکنیک نیز تنها کافی است به همان سوالات پاسخ داده و ایده های مختلف خود را روی کاغذ جمع بندی کنید. شاید به نظر نوشتن ایده ها روی کاغذ غیر ضروری به نظر برسد اما به مرور، ایده های بیشتری به ذهنتان می آید. با نوشتن ایده ها، یک نتیجه ی کلی و یک ایده ی خاص در رابطه با نتیجه کار به دست می آورید.

  • آشنایی با تکنیک های مختلف عکاسی

یک عکس هنری که نمایان گر ایده های جذاب و نگرش های مختلف است باید از ثبات برخوردار باشد. تمامی این ایده ها زمانی که کنار یکدیگر قرار می گیرند، باید شباهت داشته باشند. در واقع، اغلب عکاسان هنری برای هر یک از ایده های خود، از یک مدیون یکسان عکاسی استفاده می کنند.

اینکه شما روی چه تکنیکی از هنر عکاسی کار می کنید، چندان مهم نیست. اما در برابر، باید توجه داشته باشید که در تمامی عکس های هنری خود از یک تکنیک مشابه استفاده کنید. شما می توانید تکنیک ها و ترکیب بندی های مختلف عکاسی را امتحان کنید و زمانی که در رابطه با استفاده از یکی از این تکنیک ها و ترکیب بندی های مختلف عکاسی  به اطمینان کامل رسید، تمامی عکس های هنری خود را با استفاده از همان روش ثبت کنید. زیرا یک عکاس هنری باید تلاش کند تا نتیجه کارش مجموعه ای منظم از آثار منسجم و مرتبط باشد.

یکی از ویژگی های جذاب عکاسی هنری این است که اگر شما می خواهید در آن حرفه ای شوید، باید ترکیب بندی های مختلف را امتحان کنید. قطعا عکس های هنری جذاب و بی نظیر با استفاده از ترکیب بندی های مختلف به دست می آیند. برای تمرین کردن می توانید ده عکس مختلف از یک سوژه بگیرید. برای این کار، سوژه را در محل مورد نظر خود قرار داده و از زوایای مختلف از سوژه عکاسی کنید. در طی عکاسی، شعی کنید مشخصات خاص و مختلف سوژه را در تصویر خود نمایش دهید. اما کار اینجا تمام نمی شود. پس از تهیه ده عکس، شما باید سوژه را به مکان دیگری منتقل کنید و مجددا ده عکس از سوژه در زاویه های مختلف و از مشخصات مختلف آن تهیه کنید. تکرار این پروسه باعث می شود که نقاط ضعف و قوت را بهتر درک کرده و علاوه بر آن، به تجربه عکاسی شما افزوده می شود. در نهایت، با امتحان تکنیک ها و ترکیب بندی های مختلف و تمرین و تکرار عکاسی، می توانید عکس های هنری بی نظیری خلق کنید.

  • خلق عکس های هنری

با رعایت کامل مراحل بالا، اکنون شما می توانید یک عکس هنری زیبا خلق کنید. تمامی اثرهای شما باید دارای یک قالبی باشند که ایده، سوژه و تکنیک های مورد استفاده شما را نمایش دهند. همچنین، اگر قصد داشته باشید برای برگزاری یک گالری و یا نمایشگاه عکس های هنری بگیرید، تمامی عکس ها باید یک ساختار یکنواخت داشته باشند تا زیبایی گالری عکاسی شما چندبرابر شده و شما به عنوان یک عکاس هنری حرفه ای شناخته شوید.

تهیه یک بیانیه ی هنرمند نیز از مراحل عکاسی هنری به شمار می رود. بیانیه ی هنرمند، یک توضیحی است درباره ی آثار شما که در این بیانیه شما باید به دقت ذکر کنید که عکس های شما چه موضوعب دارند و چرا به خلق آنها پرداخته اید. همچنین اینکه از چه روش ها و تکنیک هایی برای نمایش ایده هایتان بهره گرفته اید، باید در بیانیه هنرمند ذکر شوند.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به یک گالری هنری رفته اید و با دیدن آثار، متوجه موضوع و هدف عکس ها نشده اید. در این صورت، شما باید به بیانیه ی هنرمند عکاس آثار رجوع کنید. در واقع، مطالعه ی این بیانیه به شما کمک می کند تا در یک گالری عکاسی از اهداف عکاس یا هنرمند، ایده های او، تکنیک هایی که مورد استفاده قرار گرفته است و همچنین دلایل عکاس برای ارائه ی این آثار، باخبر شوید.

در نهایت، با رعایت تمامی المان های بالا شما توانسته اید عکاسی هنری را آموزش ببینید. می خواهید یک عکاس هنری حرفه ای و شناخته شده باشید؟ همانطور که خواندید، برای اینکه یک عکاس حرفه ای باشید نیازی نیست که مدرک تحصیلی این هنر را دریافت کنید. تنها کافی است به هدف و پیامی که می خواهید به واسطه عکاسی آن را منتقل کنید، فکر کنید. و سپس، کافی است چند مرحله ساده زیر را دنبال کنید:

  1. یک موضوع انتخاب کنید. همانطور که در بالا نیز اشاره شد، هدف شما از عکاسی لزوما نباید سخت و مفهومی باشد. تنها کافی است یک موضوع ساده را برای عکس برداری انتخاب کنید.
  2. سوژه مورد نظر خود را پیدا کند. انتخاب سوژه در عکاسی هنری بسیار اهمیت دارد. سوژه ای که انتخاب می کنید باید با موضوع و هدف شما از عکاسی ارتباط داشته باشد.
  3. تا جایی که می توانید تمرین کرده و عکاسی کنید. کسب تجربه در عکاسی تنها با گرفتن عکس های متعدد از سوژه های مختلف امکان پذیر است. شما می توانید از سوژه مد نظر خود در زاویه های مختلف عکاسی کرده و بهترین آن را انتخاب کنید.
  4. بیانیه ی خاص خود را بنویسید. در صورتی که می خواهید یک گالری هنری از عکس های خود برگزار کنید، قطعا به یک بیانیه ی هنرمند نیاز دارید. برای نوشتن بیانیه نیز باید از زبان هنری استفاده کرده و سعی کنید در این بیانیه، توجه مخاطبین را به آثار خود جلب کنید.

عکاسی هنری

نتیجه گیری

برای عکاسی هنری شما باید یک فرد خلاق باشید. سعی کنید به جزئیات اطراف خود دقت کنید. توجه کردن به جزئیات یکی از اصول مهم در عکاسی هنری است. در این صورت هرچقدر که شما جزئیات بیشتری را ببینید و به آنها توجه کنید، بهتر میتوانید از دید هنری به آنها نگاه کنید. سعی کنید از احساسات، جزئیات و اتفاقات اطرافتان الهام بگیرید. به نور دقت کنید. در عکاسی هنری نور برای القاء احساسات بسیار مهم و ضروری است. و در نهایت، یک مجموعه منسجم داشته باشید. همانطور که در بالا نیز گفته شد، داشتن یک کلکسیون آثار که با یکدیگر در ارتباط باشند در عکاسی هنری بسیار اهمیت دارد. در واقع، برخی اوقات تنها یک عکس به منظور انتقال احساسات واقعی و یا دید هنری یک عکاس کافی نیست.

توجه داشته باشید که آثار شم باید درباره ی علاقه مندی های شما باشند. در نتیجه، برای برگزاری یک گالری و یا در معرض نمایش قرار دادن عکس هایتان، نگران طرز فکر دیگران نباشید. در صورتی که شما بدانید که با گرفتن عکس ازیک سوژه می خواهید چه پیامی را منتقل کنید، سوژه خود را به درستی انتخاب کنید و همچنین به درستی آثارتان را خلق کنید، می توانید در عکاسی هنری به عنوان یک فرد موفق عمل کنید.

در نهایت، اینکه شما عکس های زیبایی میگیرید، لزوم به این معنی نیست که شما یک عکاس هنری هستید و یا عکس های هنری گرفته اید. تنها در صورتی که در عکس هایتان معنا و مفهومی وجود داشته باشد که این معنا و مفهوم به درستی به مخاطب القا شوند، توانسته اید در عکاسی هنری گام موثری بردارید.