عکاسی هنر و حرفه ای است که روز به روز در حال پیشرفت و ترقی می باشد. به طوری که زمینه های مختلف و متنوعی در این هنر برای آموزش وجود دارد. عکاسی بافت و یا بافت در عکاسی از سبک ها و تکنیک های حرفه ای این هنر است که می تواند به عنوان نقطه شروع یادگیری این حرفه به کار رود. در این صورت، شما با آموزش این تکنیک عکاسی می توانید یک سری از مهارت های مهم و لازم عکاسی حرفه ای را آموزش دیده و در زمینه عکاسی پیشرفت کنید.

معنای بافت در عکاسی

آگر در زمینه عکاسی مطالعاتی انجام داده باشید، احتمالا در رابطه با اهمیت نشان دادن بافت در عکاسی اطلاع دارید. برای درک بهتر این موضوع، می توانید عکس یک تپه برفی را مجسم کنید. در صورتی که کل تپه برف سفید باشد، هیچگونه بافتی در قسمت های مختلف تپه مشاهده نمی شود. اما در صورتی که مقداری علف و یا قسمتی از صخره از میان برف های روی تپه مشخص باشد، می توان گفت که آن قسمت ها دارای بافت هستند. به عبارتی، وجود تفاوت رنگ و شکل منجر به ایجاد بافت در تصاویر می شود. در واقع، عکاسی از بافت تصاویر شامل تاکید روی ویژگی های فیزیکی سوژه تصویر است.

گرچه در مرحله ویرایش عکس می توان بافت را تقویت کرد. اما در واقع، تاثیرگزار ترین و جذاب ترین عکس ها از بافت سوژه های مختلف در مرحله عکاسی از آن خلق می شوند.

عکاسی بافت

در ادامه یک سری تکنیک ها و مهارت های عکاسی شرح داده شده اند که با استفاده از آنها می توانید در زمان عکاسی از مناظر طیعت و هم در زمان عکاسی از بافت های انتزاعی، تصاویر جذاب به همراه بافت های مشخص را خلق کنید.

اما برای عکاسی بافت نیاز به یک دوربین عکاسی مناسب است تا بتوانید در این زمینه به یک عکاس حرفه ای تبدیل شوید. امروزه اکثر دوربین های گوش های موبایل با داشتن قابلیت DSLR می توانند به صورت حرفه ای عکس های با کیفیت را تهیه کنند. شما می توانید از دوربین های این گوشی های هوشمند استفاده کرده و یا یک دوربین مناسب خریداری کنید.

عکاسی بافت

عکاسی بافت و تهیه الگوهای باکیفیت از سوژه نیاز به یک سری تنظمیات دقیق دارد. در ادامه این تنظیمات نیز معرفی و شرح داده شده اند.

  1. تنظیمات دیافراگم دوربین برای عکاسی بافت

در حا حاضر، دوربین های DSLR تنظیمات استانداردی به نام f-stop دارند که این تنظیمات میزان باز شدن دیافراگم دوربین و یا میزان نوری که از سنسور دوربین عبور می کند را، مشخص می کند. استفاده از f-stop بالاتر به شما این امکان را می دهد که در عکاسی بافت جزئیات بیشتری از سوژه مورد نظر را ثبت کنید. در نتیجه، شما می توانید برای تهیه عکس های کلوزآپ واضح و با کیفیت از f-stop 6.0 و یا حتی بیشتر از این مقدار، استفاده کنید.

در کنار آن، هر چه f-stop پایین تر باشد، می توانید عکس های تارتری تهیه کنید. تار بودن یک تصویر الزاما چیز بدی نیست. در این زمینه و با استفاده از تنظیمات پایین f-stop می توانید برای خلق افکت بوکه استفاده کنید. این افکت برای عکاسی انتزاعی بافت ها فوق العاده است. علاوه بر آن، در صورتی که می خواهید در تصویر مورد نظرتان بافت را مشخص کنید، می توانید از f-stop پایین استفاده کرده تا در نتیجه آن، یک پیش زمینه تار با پس زمینه واضح داشته باشید. این کار علاوه بر اینکه عمق و زیبایی بصری تصویر شما را افزایش می دهد، باعث نمایان کردن بافت سوژه نیز می شود.

  1. تجهیزات و الزامات مورد نیاز برای عکاسی بافت

اگر در عکاسی فعالیت داشته باشید، احتمالا می دانید که اعمال کوچک ترین حرکت باعث می شود که عکس نتیجه مطلوب نداشته باشد و غیر قابل استفاده شود. شما با استفاده از تجهیزات بخصوصی می توانید از ایجاد این حرکت ها جلوگیری کنید.

در این زمینه، حتی اگر عکس های خود را بدون کوچک ترین حرکتی تهیه می کنید، باز هم برای عکاسی کلوزآپ از بافت سوژه نیاز به یک سه پایه دارید. در زمان عکاسی بافت توصیه می شود که از سه پایه های مخصوص عکاسی استفاده کنید. علاوه بر آن، پیشنهاد می شود از یک تایمر شاتر یا ریموت شاتر در زمان عکاسی استفاده کنید تا دوربین شما هیچگونه حرکتی نداشته باشد. در نتیجه استفاده از این تجهیزات عکس های با کیفیت تر و فوق العاده ای دارید.

علاوه بر سه پایه و تایمر شاتر، توصیه می شود که از کابل Tether و اتصال دوربین به کامپیوتر، در زمان عکاسی بافت استفاده کنید. در این صورت، در هنگام عکاسی می توانید تصویر گرفته شده را در لحظه مشاهده کنید و در همان لحظه، مطمئن شوید که تصویر شما کیفیت لازم را دارد.

گرچه عکاسی بافت بدون این تجهیزات نیز امکان پذیر است اما قطعا وقت بیشتری از شما می گیرد. در صورتی که در ابتدای کار عکاسی بافت هستید می توانید با یک دوربین و با ابتدایی ترین تجهیزات کار عکاسی خود را انجام دهید. اما در صورتی که بخواهید حرفه ای تر عمل کنید قطعا به این تجهیزات نیاز پیدا می کنید.

تنظیمات دیافراگم دوربین برای عکاسی بافت

  1. نورپردازی در هنگام عکاسی بافت

نور پراهمیت ترین ویژگی در هنگام عکاسی است. فرقی ندارد که شما در چه زمینه ای عکاسی می کنید، در هر صورت نور مکان عکاسی باید در بهترین حالت ممکن قرار داشته باشد. در زمینه عکاسی بافت نیز این مورد صدق می دهد و می توان گفت که نور در هنگام عکاسی بافت اهمیت زیادی دارد. در نتیجه، اگر می خواهید از جزئیات سوژه عکس تهیه کنید باید به نورپردازی مکان عکاسی نیز توجه داشته باشید. عکاسی با استفاده از نورهای طبیعی به زمان عکاسی بستگی دارد. در واقع، در صورتی که در هنگام عکاسی شرایط هوا و نور پردازی به سرعت دچار تغییر شود، شما می توانید در عکس ها افکت های مختلفی را مشاهده کنید.

در هنگام شب نیز برای عکاسی با چالش های مختلفی روبرو می شوید. اما در صورتی که از تاثیر این چالش ها روی تصاویر خودتان اطمینان داشته باشید، می توانید بهترین و زیباترین عکس ها را تهیه کنید.

اما برای فضای بسته، می توانید از نورهای مصنوعی استفاده کنید. استفاده از نور مصنوعی در فضای بسته برای عکاسی بافت، به شما کمک می کند که کنترل بیشتری روی عکس هایتان داشته باشید. می توانید این کار را با یک پس زمینه ساده آغاز کنید. در این صورت، برای عکاسی بافت در فضای بسته به تجهیزات نور پردازی حرفه ای نیز نیاز ندارید و می توانید با استفاده از یک لامپ و یا چراغ قوه ها دارای دیفیوزر، عکاسی خود را انجام دهید. در این شرایط، پیشنهاد می شود که نور مصنوعی را از زاویه های مختلف روی سوژه مورد نظر خود بتابانید و تاثیر آن را مشاهده کنید. در این صورت، میتوانید میزان روشنایی منبع نور را به دلخواه تغییر داده و سایه های پرکنتراست تری داشته باشید. حتی با این روش می توانید افکت های نرم تری را از سوژه داشته باشید.

ایده هایی برای عکاسی بافت

در صورتی که در این سبک عکاسی مبتدی باشید، ممکن است به خوبی نتوانید بافت های زیبا و خاص را برای عکاسی پیدا کنید. در ادامه این مقاله، ایده هایی معرفی شده اند که شما با بهره گیری از آنها می توانید عکس های بافت زیبا و منحصر به فردی تهیه کنید.

  1. عکاسی از بافت پارچه

پارچه ساده ترین شیء برای عکاسی بافت است. قطعا در اطراف خانه تان پارچه های مختلفی وجود دارد که شما می توانید از بافت آنها عکاسی کنید. گرچه ممکن است عکاسی از بافت پارچه های معمولی اطراف خانه مانند روتختی، رومیزی و حتی لباس ها جالب به نظر نرسد اما در واقع، این پارچه ها برای عکاسی ماکرو از بافت فوق العاده و خاص هستند. در نتیجه، شما می توانید برای عکسی بافت از پارچه های مختلفی استفاده کرده و بافت های متنوعی را تصویر بکشید. در این صورت می توانید عکس های متفاوتی با ترکیب بندی های خاص از پارچه ها داشته باشید.

  1. عکاسی بافت از طبیعت

شما می توانید برای عکاسی بافت، در طبیعت و زیر نور خورشید قرار بگیرد. برای این کار می توانید حتی یک پارک معمولی اطراف محله تان را انتخاب کنید. در این صورت، برای عکاسی بافت می توانید از تنه درختان، گیاهان و حتی خاک کف زمین پارک استفاده کنید. قرار گرفتن در محل پارک قطعا ایده های مختلفی را به شما می دهد. تنها کافی است کمی خلاقیت به خرج داده و از بافت های اشیاء مختلف عکس های متنوعی را تهیه کنید.

  1. عکاسی بافت از ساختمان ها

از خاص ترین و زیباترین عکس های بافت ماکرو، در نتیجه نگاه کردن به وسایل دست ساز به دست می آید. در این زمینه شما می توانید از رنگ های قدیمی ساختمان، آجرهای دیوار و یا حتی چوب میز و صندلی خود کمک بگیرید. با اینکه در ساختمان ها برخی از بافت ها به درستی مشخص نمی شوند اما اگر به نورپردازی تصاویر خود توجه کرده و با استفاده از ابزارهای حرفه ای آن ها را ویرایش کنید، می توانید تصاویر پرقدرتی از بافت ساختمان ها داشته باشید.

عکاسی بافت از ساختمان ها

  1. عکاسی بافت از آشپزخانه

آشپزخانه نیز یکی از مکان های فوق العاده و پر از ایده های مختلف برای عکاسی بافت به شمار می رود. در این زمینه شما می توانید از اشیاء مختلفی اعم از کشمش، برنج، پاستا، ادویه و حتی چای برای عکاسی بافت استفاده کنید. در این صورت، می توانید با تهیه عکس های مختلف از بافت های متنوع آپزخانه، تمرین عکاسی بافت کلوزآپ انجام داده و در این زمینه حرفه ای شوید.

  1. عکاسی بافت از پرتره

گرچه عکاسی بافت از پرتره دور از ذهن به نظر می رسد اما در واقع می تواند یک ایده فوق العاده برای تهیه عکس هایی از بافت سوژه به شمار رود. در این زمینه، شما می توانید با تقویت ویژگی های مختلف سوژه، اعم از چین و چروک ها، کک و مک صورت و حتی ریش سوژه، قابلیت های فیزیکی پرتره را به نمایش بگذارید. علاوه بر آن، می توانید جذابیت بصری پرتره را برای بیننده ها افزایش دهید. این ایده یکی از ایده های خاص برای عکاسی بافت به شمار می رود که شما با استفاده از آن می توانید عکس های بافت حرفه ای و جذابی داشته باشید.

  1. عکاسی بافت انتزاعی

در زمینه عکاسی بافت انتزاعی شما باید دقت داشته باشید که عناصر مورد استفاده در عکاسی بافت نبید کاملا مشخص باشند تا باعث ایجاد یک کادربندی قوی شوند. در واقع، شما می توانید با استفاده از عکاسی بافت انتزاعی به منظور ایجاد پس زمینه های طراحدار استفاده کنید که این پس زمینه ها روی نقطع کانونی و در واقع سوژه تصویر شما تاکید می کنند. در این صورت، اگر به سوژه و پس زمینه آن خیلی نزدیک شوید می توانید عکس های بافت انتزاعی فوق االعاده و منحصر به فردی داشته باشید.

برای این منظور می توانید یک افکت خاص مدنظر داشته باشید و پس از آن به دنبال عناصر و اشیائی باشید که باعث ایجاد این افکت در تصاویر می شوند. از اشیاء مختلفی می توانید برای پس زمینه تصاویر خود استفاده کنید. تنها کافی است توجه داشته باشید که پس زمینه ها توجه بیننده را از سوژه اصلی تصویر دور نکنند و در واقع یک پس زمینه مناسب برای سوژه به شمار روند. زیرا وجود بافت های شلوغ و با رنگ های متضاد، توجه بیننده را از سوژه اصلی تصویر دور می کند. علاوه بر آن، تعادل تصویر به دست آمده نیز از بین رفته و نتیجه عکاسی شما غیر مطلوب خواهد بود.

نتیجه گیری

همانطور که خواندید، عکاسی بافت کار بسیار ساده ای است و نیاز به تجهیزات عکاسی فوق العاده ای ندارد. شما تنها با در دست داشتن یک دوربین معمولی و یا یک گوشی هوشمند می توانید از بافت اشیاء مختلف محیط اطراف خود عکس های فوق العاده ای تهیه کنید.

در زمینه عکاسی بافت تنها کافی است که کمی خلاقیت به خرج دهید. هر شیء و محصولی می تواند در عکاسی بافت مورد استفاده قرار گیرد. فقط باید به نورپردازی محیط عکاسی خود و تنظیمات دوربین توجه داشته باشید. و در نهایت، به یاد داشته باشید که عکاسی بافت یک سبک ساده عکاسی است اما در صورتی که در این زمینه حرفه ای شوید، می توانید در زمینه عکاسی به سرعت پیشرفت کرده و به نتایج خوبی برسید.