عکاسی نیز یکی از هنرهای جهانی است که هنر تازه ایست و در عصرهای جدید شکوفا شد. هنر عکاسی با اینکه قدمت زیادی ندارد اما در همین سال‌ها دچار تحولات زیادی شده است. اینستاچاپ می‌خواهد اطلاعاتی از برجسته ترین تحولات عکاسی در اختیار شما بگذارد.

 

 ۱- اولین تحول عرصه  عکاسی هلیوگرافی است. یک مخترع فرانسوی به اسم «ژوزف نیسه فور نیپس» اولین عکس را در سال ۱۸۲۶ یا ۱۸۲۷ میلادی با استفاده از دوربین ثبت کرد. او برای این کار یک اتاق تاریک را به یک لوح آغشته به آلیاژی از قلع و سرب به نام پیوتر تجهیز کرد. این لوح را برای ۸ ساعت نور داد تا تصویری از نمای حیاط خانه‌اش را از میان یک پنجره ثبت کند. وقتی نوردهی عکس تمام شد برای ثبت و ظهور عکس از ترکیب نفت سفید و روغن اسطوخدوس استفاده کرد و نام این تکنیک هلیوگرافی ثبت شد.


اولین عکسی که نیپس با روش هلیوگرافی گرفت..

 

۲- تحول بعدی این عرصه داگرئو تایپ نام دارد. نقاش و دانشمند فرانسوی که «لوئی داگر» نام داشت با نیپس همکاری کرد تا روشی را برای کم کردن زمان نوردهی کشف کنند. داگر در سال ۱۸۲۹ با استفاده از لوح‌های مسی نقره اندود به جای لوح‌های نیپس زمان نوردهی را کم کرد. داگر در طول دهه ۱۸۳۰ میلادی مشغول کامل کردن این شیوه بود.


یک عکس که با روش داگرئوتایپ گرفته شده است.

 

۳- کالوتایپ نام تحول بعدی تاریخ عکاسی است. در سال ۱۸۴۱ فاکس تالبوت یک دانشمند انگلیسی یک روش عکاسی را ابداع کرد که به جای لوح فلزی در آن از کاغذ حساس به نور استفاده می‌شد. تالبوت که در طی سال‌ها مشغول کار روی روش‌های عکاسی بود توانست به صورت اتفاقی ترکیب شیمیایی صحیح را برای تبدیل کاغذ به نگاتیو کشف کند و نام این روش را کالوتایپ گذاشت.


عکسی که با روش کالوتایپ گرفته شده است.

 

۴- تولد فیلم حلقه‌ای نیز یکی از تحولات این عرصه است. بعد از اینکه اولین دوربین ساده توسط کمپانی کداک عرضه شد، جرج استمن فیلم‌های حلقه‌ای نیتروسلولوز شفاف را عرضه کرد. فرمت این فیلم‌ها ۷۰ میلی متری بود. چند وقت بعد توماس ادیسون این فیلم‌ها را از وسط برید و فرمت ۳۵ میلی متری را ساخت. ادیسون هر دو سمت فیلم را نیز برش داد تا حرکت فیلم از یک فریم به فریم دیگر به راحتی انجام شود.


عکسی از جرج استمن.

 

۵- دوربین عکاسی چاپ سریع پنجمین تحول تاریخ عکاسی است. یک فیزیکدان آمریکایی به نام «دکتر ادوین لند» توانست با استفاده از فرایندی به نام «انتقال نفوذ» یک دوربین بسازد که خودش پس از گرفتن عکس، آنرا چاپ کند. این اتفاق به یک فیلم نیاز داشت که بتواند هم فیلم باشد و هم عکس نهایی. اولین دوربین عکاسی چاپ سریع دکترلند در سال ۱۹۴۸ میلادی به نام پولاراید مدل ۸۵ در بازار عرضه شد.


دوربین عکاسی چاپ سریع دکتر لند

 

۶- فروش اولین دوربین دیجیتال انقلابی در عرصه عکاسی به همراه داشت. در سال ۱۹۹۱ میلادی کمپانی کداک اولین دوربین دیجیتال را تولید و عرضه کرد. نام این دوربین DCS-100   بود. این دوربین یک سنسور ۱.۳ مگاپیکسلی داشت که در بدنه نیکون F3 قرار داشت. در کنار این دوربین یک دستگاه حافظه‌ی خارجی با حجم ۲۰۰ مگابایت قرار داشت که برای ذخیره ۱۵۶ عکس کافی بود.


اولین دوربین دیجیتال کمپانی کداک