ممکن است شما از آن دسته افرادی باشید که دوربین جدیدی را خریداری کرده اید و می خواهید بهترین عکس ها را با استفاده از آن تهیه کنید. در این صورت و برای گرفتن عکس های حرفه ای با استفاده از دوربین و یا حتی عکاسی با گوشی موبایل باید عکاسی را آموزش دیده باشید و یا حداقل ترفندهای بخصوص عکاسی برای گرفتن عکس هایی جذاب تر و حرفه ای تر را بدانید. در این مقاله شما می توانید صفر تا صد عکاسی را آموزش ببینید تا در نهایت بتوانید با استفاده از روش هایی که در این مقاله ذکر می شوند، حرفه ای ترین عکس ها را تهیه کنید.

عکاسی پرتره

درصد زیادی از آموزش عکاسی به عکاسی پرتره بازمیگردد و می توان گفت که حرفه ای ترین عکاس ها آنهایی هستند که بتوانند از عکاسی پرتره را به بهترین شکل انجام دهند. در این صورت در سایر موضوعات عکاسی نیز موفق می شوند. برای آموزش عکاسی پرتره یادگیری این ترفند ها و نکات ضرورت دارد:

  1. فوکوس کردن روی چشم ها

برای عکاسی پرتره توصیه می شود که روی چشم ها فوکوس کنید. به این صورت که، یک نقطه فوکوس را که روی چشم پرتره قرار دارد انتخاب کنید. یا حتی می توانید نقطه فوکوس مرکزی را که روی چشم ها قرار دارد برای فوکوس انتخاب کنید. در این حالت، دکمه شاتر را نیمه فشار داده و سپس فوکوس قفل می شود. در صورت تمایل می توانید قبل از گرفتن عسک نهایی مجددا ترکیب بندی عکس را انجام دهید.

  1. از لنز های استاندارد یا تله استفاده کنید.

لنزهای واید معمولا در عکاسی کلوزآپ استفاده می شوند و برای عکاسی پرتره مناسب نیستند. به منظور حرفه ای تر شدن در عکاسی پرتره توصیه می شود از لنزهای استاندارد و یا لنزهای تله کوتاه استفاده کنید.

  1. از حالت تقدم دیافراگم استفاده کنید.

حالت تقدم دیافراگم امکان کنترل مستقیم دیافراگم را فراهم کرده و در کنار آن، عمق زمینه را نیز کنترل می کند. در نتیجه آن، پس زمینه صاف خارج از فوکوس دارید که در این حالت عکاسی پرتره شما حرفه ای تر و باکیفیت تر می شود.

عکاسی پرتره

  1. از نورهای طبیعی پنجره ها استفاده کنید.

در عکاسی پرتره می توانید از یک پنجره و یک رفلکتور برای دادن نور طبیعی به پرتره استفاده کنید. در این صورت می توانید پرتره را مقابل پنجره قرار داده و با استفاده از رفلکتور سفید و یا نقره ای  روی صورت سوژه سایه بیاندازید. این حالت، با استفاده از نور طبیعی، عکاسی پرتره را حرفه ای تر می کند.

در عکاسی پرتره کودکان نیز توصیه می شود از نور طبیعی استفاده استفاده کنید؛ زیرا وجود نور فلاش در عکاسی باعث می شود که چهره نوزاد رنگ پریده تر باشد.

  1. عکاسی پشت سرهم در پرتره های دست جمعی را فراموش نکنید.

در پرتره های دسته جمعی توصیه می شود، دوربین را در سریع ترین تنظیمات درایو قرار دهید. در این صورت، شانس بیشتری برای کرفتن عکس هایی دارید که در آنها، چشم تمامی سوژه ها باز باشد و یا تمامی سوژه ها در حالت طبیعی شان قرار داشته باشند.

  1. ژست پرتره های گروهی را خودتان با توجه به تنظیمات مناسب دوربین انتخاب کنید.

اولین نکته ای که در این زمینه باید مدنظر قرار دهید این است که افراد بلند قد را پشت و افرادی که قد کوتاه تری دارند را در جلوی کادر دوربین قرار دهید. در کنار آن، باید به شرایط دیگر نیز دقت کنید. به عنوان مثال در عکاسی های پرتره دسته جمعی باید افراد طوری کنار هم قرار بگیرند که طرح و رنگ لباسشان با یکدیگر هماهنگ باشد.

نکته دیگر در رابطه با عماسی پرتره گروهی این است که این دسته از عکس ها معمولا پر از نویز هستند. حتی در بعضی موارد ممکن است سرعت شاتر دوربین به حدی نباشد که تصویر واضحی را ارائه دهد. در این صورت افراد باید در یک خط در یک فاصله کانونی بکسان قرار بگیرند. در این حالت دیگر نیازی نخواهد بود که دیافراگم خیلی باریک باشد.

عکاسی منظره

عکاسی کردن به صورت حرفه ای از منظره ها نیز کار دشواری نیست و در واقع اگر برخی ترفندهای ضروری و لازم برای عکاسی منظره را بدانید، به سادگی می توانید از منظره های مختلف عکس های حرفه ای تهیه کنید. در ادامه ترفندهای ضروری برای آموزش صفر تا صد عکاسی منظره تشریح شده اند.

عکاسی منظره

  1. در عکاسی منظره از فیلترهای مدرج ND و پولاریزه استفاده کنید.

معمولا اکثر عکاسانی که از منظره ها عکاسی می کنند؛ برای حل کردن مشکلاتی که در نوردهی مناظر وجود داشته و یا همچنین برای دستیابی به افکت هایی که ایجاد کردن آنها توسط برنامه های ویرایشی کار مشکلی است، فیلترهای متنوعی را با خود دارند. به همین منظور برای عکاسی حرفه ای از منظره ها توصیه می شود که از فیلترهای solid ND و یا پولاریزه استفاده کنید. فیلترهای ND باعث می شوند که تور کمتری به لنز برخورد کرده و همچنین باعث افزایش سرعت شاتر برای نوردهی طولانی تر در عکاسی منظره ها می شوند. در کنار آن، فیلترهای پولاریزه باعث می شوند که انعکاس از سطح آب و یا برگ هایی که براق هستند، حذف شود و همچنین سبب افزایش کنتراست عکاسی بین آسمان و ابرهای سفید می شوند.

  1. تراز بودن سطح افق

در اغلب موارد، تراز بودن سطح افق در عکسی منظره ها اهمیت زیادی دارد؛ به خصوص اگر عکاسی از منظره دربا باشد. در این صورت در دوربین ها می توان حالت Live View را از طریق منو فعال کرد که خط افق تراز شود. در صورتی که دوربین این ویژگی را نداشته باشد می توان از ردیف نقاط فوکوس خودکار در منظره یاب برای مشخص کردن تراز بودن سطح افق استفاده کرد.

  1. استفاده از تکنیک فوکوس ابرکانونی را فراموش نکنید.

در عکاسی منظره ها، عمق میدان اهمیت زیادی دارد. به این صورت، برای نمایش دادن جزئیات بیشتر و برای شارپ بودن آن تا حد ممکن، عمق میدان موثر واقع می شود. جهت افزایش دادن عمق میدان در عکاسی های مناظر باید دیافراگم پایین تر را انتخاب کرده و سپس روی فاصله ابر کانونی، به صورت دستی فوکوس کنید. در ان حالت نقطه ای نمایان می شود که این همان نقطه ای است که در آن حدودا از نصف فاصله ابرکانونی تا بی نهایت، عمق میدان عکاسی امتداد پیدا می کند.

  1. می توانید از لنزهای تله برای عکاسی مناظر استفاده کنید.

اگر می خواهید عکاسی شما از مناظر حرفه ای تر و خلاقانه تر باشد، توصیه می شود علاوه بر لنز ویاد، از لنزهای تله نیز استفاده کنید. این لنزها باعث می شوند که عناصر موجود در صفحه فشرده تر شده و پیش زمینه و پس زمینه به یکدیگر نزدیک تر شوند. استفاده از زوم در لنزهای تله باعث می شود که برخی مناظر فشرده تر شده و برخی نیز متراکم تر نشان داده شوند. همچنین این لتزها ترکیب بندی عکس های مناظر را آسان تر می کنند به صورتی که زاویه دید باریک تری را می گیرند.

  1. از مناظر عکس های HDR بگیرید.

اگر با عکاسی HDR آشنایی داشته باشد احتمالا می دانید که این نوع عکاسی شامل تعدادی عکس است که در نوردهی های متفاوت گرفته می شوند و سپس بهترین شات از نوردهی ها در یک تصویر ترکیب می شود. در این صورت، عکاسی HDR موجب می شود که تمام جزئیات در تمام مناطق عکس نشان داده شوند.

  1. در عکاسی مناظر از نوردهی طولانی مدت استفاده نکنید.

در صورتی که در عکاسی مناظر از نوردهی طولانی مدت استفاده کنید، تمام عناصر موجود در عکس که متحرک هستند، به صورت تار ثبت می شوند. در این صورت می توانید در عکاسی مناظر از شاتر با سرعت چندثانیه ای استفاده کنید که حرکات عناصر متحرک موجود در صحنه را به صورت خاصی ضبط می کند.  

  1. استفاده از لنزهای Tilt-Shift در عکاسی مناظر

استفاده از لنزهای Tilt-Shift در عکاسی مناظر باعث می شود که شارپنس دیافراگم لنز باز با عمق میدان وسیع که در برخی موارد با دیافراگم کوچک به دست می آید را ترکیب کنید. در این صورت کنترل پلان فوکوس و همچنین اصلاح خط های عمودی همگرا انجام می شوند. در عکاسی از عناصری مانند قطار و یا ماشین استفاده از این لنزها بسیار کارآمد هستند که نتیجه عکاسی طبیعی تر و حرفه ای تری را نمایان می کنند.

آموزش عکاسی

  1. در عکاسی مناظر می توانید از ترفند پاناروما استفاده کنید.

در صورتی که می خواهید عکس های حرفه ای تری داشته باشید، می توانید در عکاسی مناظر به جای استفاده از لنز واید از پاناروما استفاده کنید. به منظور ایجاد پاناروما باید دوربین خود را به صورت افقی قرار داده و چند عدد عکس را که باهم تداخل دارند، تهیه کنید. در این حالت، نسبت به حالتی که دوربین به صورت عمودی قرار گرفته باشد، تصاویر بزرگتری خواهید داشت. همچنین، سه پایه های مخصوص عکاسی پاناروما موجود است که می توانید از آنها برای عکاسی مناظر، استفاده کنید.

در صورتی که می خواهید عکس پاناروما بسازید، در ابتدا باید چند عکس گرفته و سپس با استفاده از تنظیمات دستی مانند نوردهی دستی، فوکوس دستی و همچنین تنظیم وایت بالانس دستی از متعادل بودن و یکپارچه بودن جزئیات در هر تصویر مطمئن شوید.

  1. از مناظر عکس های مادون قرمز تهیه کنید.  

افکت مادون قرمز با استفاده از تنظیمات فتوشاپ بر روی تصاویر اعمال می شود اما باز هم در صورتی تمایل می توانید با استفاده از دوربین عکس های مادون قرمز بگیرید. در این رابطه می توان گفت که عکس های مادون قرمز را هم می توان به صورت رنگی و هم به صورت سیاه و سفید تهیه کرد که هر کدام از این عکس ها قشنگی خاص خود را دارند.

  1. عکاسی مینیمالیست مناظر را امتحان کنید.

عکس هایی که به صورت مینیمال گرفته می شوند معمولا سیاه و سفید هستند. همچنین این عکس ها در اغلب موارد مربعی شکل بوده و با استفاده از فیلترهای ND گرفته می شوند. همچنین شما می توانید از قابلیت زوم تله در عکاسی مینیمالیست استفاده کنید که این قابلیت باعث می شود جزئیات قابل توجهی را در کادر دوربین خود قرار داده و در این صورت عکس های مینیمال فوق العاده زیبایی از منظره مورد نظر خود دارید. مه، برف، آسمان ثاف و همچنین یک ابر تک و یا یک درخت تک بهترین نوع عکس های مینیمالیست را ایجاد می کنند.

عکاسی ماکرو

آموزش عکاسی ماکرو نیز از ضروریات یادگیری عکاسی است و درواقع عکاسی حرفه ای ماکرو نیز نیاز به یادگیری ترفندهایی دارد تا بتوانید عکس های زیباتری تهیه کنید.

  1. خاموش بودن فوکوس دستی هنگام عکاسی ماکرو

توصیه می شود که هنگام عکاسی ماکرو فوکوس دستی را خاموش کنید. زمانی که می خواهید عکاسی کلوزآپ شما با جزئیات همراه باشد می توانید عمق میدان را برحسب میلی متر اندازه گیری کنید. در این این صورت باید گفت که تمرکز دقیق در این مورد بسیار اهمیت دارد.

عکاسی ماکرو

  1. بهترین دیافراگم را انتخاب کنید.

به منظور اینکه عمق میدان افزایش پیدا کند از دیافراگم کوچک استفاده کنید. عمق میدان در واقع محدوده مقابل و پشت سوژه عکای است که روی آن فوکوس می کنید. در این حالت می توانید حالت تقدم دیافراگم را انتخاب کنید زیرا این حالت باعث می شود که بتوانید به صورت دستی یک دیافراگم بخصوص را تنظیم کرده و عکاسی خود را حرفه ای تر کنید.

  1. می توانید از پیش نمایش عمق تصویر استفاده کنید.

منظره یاب اپتیکال در تمامی حالات در بزرگترین دیافراگم موجود در لنز دوربین نمایش داده می شود. این حالت شفاف ترین عکس ممکن را نتیجه می دهد اما عمق میدان در دیافراگم های کوچک غیر قابل پیش بینی می شوند. به منظور اینکه بتوانید درک کنید که چه عنصری به صورت شارپ و چه عنصری به صورت مات دیده می شود، باید دکمه پیش نمایش عمق میدان دوربین را فشار دهید. در این حالت عملکرد لنز دوربین به عنوان دیافراگم را متوقف می کند.

  1. از ترفند دوربین موازی استفاده کنید.

به منظور اینکه عمق میدان کمی داشته باشید، می توانید DSLR دوربین خود را در حالتی قرار دهید که پشت دوربین با سوژه تصویر موازی باشد. این حالت زمانی که می خواهید از سوژه هایی که الگوهای قوی دارند و فریم را پر می کنند، بسیار تاثیرگدار بوده و اهمیت دارد. به عنوان مثال زمانی که می خواهید از یک برگ عکس برداری کنید، درصورتی که بخش هایی از تصویر تار شود تاثیر عکس خراب می شود.