1.عکاسی از زوایای مختلف

یکی از ترفند های عکاسان حرفه ای عکس گرفتن زیاد است.

عکس بگیرید، عکس بگیرید و عکس بگیرید .

شما میتونید با عوض کردن موقعیت خودتون نسبت به سوژه یا اختلاف زاویه و ارتفاع، عکس­های متفاوتی بگیرید و چون از دوربین­های دیجیتال استفاده میکنید، به جز چند دقیقه وقت هزینه دیگه­ ای نمیکنید.

2.خطوط راهنما و الگوها

خطوط راهنما یا الگوها میتوانند تشکیل شده از هر چیزی مثل نحوه کاشت درختان، نرده یا حصار، زمین یا هر موردی که میتواند مانند یک خط در کنار فریم شما قرار بگیرد، باشد.

این خطوط یا الگو ها راهی عالی برای جلب توجه هستند، اگر متوجه وجود یک الگو جالب در محیطی شدین، حتماً ازش استفاده کنید.

 

3.زمان عکاسی

همانطور که میدونید بهترین زمان برای عکاسی ساعات طلایی است (هنگام طلوع خورشید و غروب خورشید) اما بستگی به شما داره که عکاسی در صبح زود را میپسندین که خلوت ­تر است یا دوست دارین در روز و شلوغی عکس بگیرین.

در بعضی مناطق شما میتوانید در هر ساعت از روز عکاسی کنید، مکان هایی که نور شدید نیست این ویژگی را دارند. حتی در فصول مختلف سال نیز شرایط عکاسی شما متفاوت خواهد شد.

 

4.دقت به پیش زمینه

اغلب اوقات قبل از عکاسی توجه به پیش زمینه را فراموش میکنیم، در صورتی که یکی از ارکان اصلی است. حتی گاهی اوقات با اضافه کردن یک گیاه یا گلدان کوچک یا چیزی که در جلو نزدیک به دوربین است میتوان عکس های جالبی ثبت کرد.

5.ببنید بقیه عکاس ها چکار میکنند

بدون شک نگاه کردن به کار بقیه عکاسان میتواند برای شما مفید باشد.

موضوع مورد علاقه خود در عکاسی را پیدا کنید و آن را دنبال کنید و از بقیه ایده بگیرید اما کپی نکنید!

6.به فصل ها فکر کنید.

برخی از مکانها در تابستان میتوانند بهتر از زمستان باشند. بهار فصلی است با انبوهی از گل و شکوفه و پاییز، فصلی است با درخت های رنگارنگ.

عکاسی از یک محل خاص در فصول مختلف سال میتواند جالب باشد و زیبایی مکان در فصول مختف را نشان دهد.

 

7.توجه به اشیاء کوچک

اکثر مناظر طبیعی، چشم انداز وسیعی هستند اما نباید چیزهای کوچک را فراموش کرد.

اگر شما با خود یک لنز زوم یا ماکرو همراه داشته باشید میتوانید از موارد کوچک مثل گیاهان یا گل های همان منطقه عکاسی کنید و نتیجه کار را ببینید.

 

8.چه تجهیزاتی لازمتان خواهد شد

برای عکسبرداری از مناظر به هیچ چیز خاص نیاز نیست، دوربین با لنز مناسب و معقول کافی است. شما می توانید از یک دوربین کامپکت و همچنین یک دوربین DSLR استفاده کنید، این واقعاً برای شما مناسب است.

اگر شما از یک دوربین DSLR استفاده می کنید، احتمالاً یک لنز واید( زاویه دید باز) دارید. عکاسان منظره تمایل به استفاده از زوایای بیشتری دارند، اما بسیاری نیز از لنزهای تا 200 میلی متری استفاده می کنند. شما به یک دوربین خوب نیاز دارید اما اغلب انتخاب لنز خوب به شما بهترین نتایج را میدهد.

سه پایه محکم یک نکته مهم است. بهترین توصیه این است که با توجه به بودجه ی خود بهترین گزینه را انتخاب کنید، تا بعد از آن پشیمان نشوید. ریموت از راه دور یک ابزار مفید است ، همچنین میتوانید از تایمر خودکار دوربین خود استفاده کنید­.

 

9.استفاده از سه پایه

هنگام عکاسی باید احساس راحتی کنید، بنابراین با استفاده از یک سه پایه مشکلی وجود نخواهد داشت.

اگر در شب عکاسی می کنید، یک سه پایه ضروری است، مخصوصا اگر نمیخواهید عکس های نویز دار ثبت کنید. داشتن سه پایه به این معنی است که می توانید از بهترین تنظیمات دوربین خود برای گرفتن تصویر با کیفیت بالاتر استفاده کنید.

 

10.دنبال  داستان  باشید

خیلی از جاهایی که شما هستید به نظر خسته کننده می­ آیند و شاید از خود برسید چرا به آنجا رفته­ اید ، اما نکته ای که  به شما کمک میکند این است که داستانی در مورد آن منطقه و مکان با عکس بیان کنید.

مثلاً در منطقه ای از استان مرکزی هستید که شاید تنها چیزی که ببینید سیلو های گندم و مزرعه گندم است. به دقت نگاه کنید و فکر کنید که چطور میتوانید بلندی سیلو هارا به تصویر بکشید.

معمولا در کنار سیلوها خط راه آهن وجود دارد پس کادرتان را طوری ببندید که خط راه آهن در امتداد سیلوها و مزارع گندم دیده شود.

عکاسی منظره یکی از شاخه های فوق العاده جذاب عکاسی است و محدود ناشدنی است.

با استفاده از نکته های ذکر شده میتوانید عکس های بهتری بگیریدو با چاپ عکس هایتان دیگران در لذت دیدن منظره ای زیبا سهیم کنید.