عکس گرفتن از کودکان به خصوص کودکانی که سن کمتری دارند، کار بسیار دشواری است. با پیشرفت تکنولوژی بخصوص پیشرفت دوربین های گوشی های موبایل، علاقه افراد به گرفتن عکس با گوشی موبایل و ثبت لحظه ها بیشتر شده است. به خصوص والدین در هر موقعیتی سعی می کنند از کودک خود عکس ماندگار تهیه کنند. برای عکاسی کودک توصیه می شود که صبور باشید و سعی کنید حس لذت را در هنگام عکاسی به کودک خود منتقل کنید تا بتوانید عکس های زیباتری از او تهیه کنید.

همچنین، در گرفتن عکس از کودکان توصیه می شود به نکات زیر  در رابطه با ویژگی ها و شرایط مختلف عکاسی توجه کنید.

لباس کودک:

  • در کنار اینکه برای عکاسی لباس های شیک را برای کودکتان انتخاب می کنید توصیه می شود لباس های راحتی را به کودک بپوشانید. هدف این است که کودک در لباس خود احساس راحتی کرده و از آن لذت ببرد. همچنین می توانید از لباس هایی که خود کودک به آن ها علاقه نشان می دهد استفاده کنید. در این صورت کودک احساس خوشحالی و هیجان بیشتری کرده و می توانید راحت تر از او عکس بگیرید.
  • برای عکاسی کودکان از لباس هایی با طرح و رنگ جدید استفاده کنید. سعی کنید در عکاسی های از رنگ ها و طرح های زیبا و جدید طبق مد روز استفاده کنید. سعی کنید برای عکاسی ها در سنین متفاوت از لباس های مشابه استفاده نکنید. همچنین بهتر است بین طیف های رنگی لباس های کودک هماهنگی وجود داشته باشد. در اینصورت عکس کودک زیباتر می شود. به علاوه هر فصل سال طیف های رنگی خاص خود را دارد که می توانید طبق فصل از این رنگ ها استفاده کنید.
  • در عکاسی های مختلف از ژست های متنوع استفاده کنید. در صورتی که قصد دارید از کودک خود در سنین مختلف عکس بگیرید سعی کنید از ژست های متنوع استفاده کرده تا آلبوم عکس کودک زیباتر شود.ژست های مختلفی برای سنین متفاوت کودکان وجود دارد که بسته به سلیقه خود می توانید از آن ها استفاده کنید.

چگونه از کودکان خود عکس ماندگار بگیریم؟

همگام شدن با کودک در زمان عکاسی:

  • در هنگام عکاسی با کودک همراه شوید. در حین عکاسی از کودک همراه با او خم شوید، دراز بکشید و یا روی زانو بایستید. همچنین می توانید کنار کودک نشسته و با او بازی کنید. هنگامی که با کودک خود به راحتی ارتباط برقرار کرده و به اصطلاح هم قد او شوید، کودک نیز احساس راحت تر و بهتری با شما داشته و لذت بیشتری را حین عکاسی احساس می کند. در نتیجه هیجان کودک برای عکاسی بیشتر می شود و می توانید عکس های زیباتری از او داشته باشید.
  • با کودکتان صحبت کنید. از آنها سوال بپرسید. همچنین می توانید از او بخواهید اسباب بازی مورد علاقه اش را برای شما نشان دهد. این موقعیت ها برای عکاسی کودکان بسیار مناسب هستند. می توانید در این مواقعیت ها لحظه های مختلف را شکار کنید. به عنوان مثال وقتی از کودک خود سوال می کنید او ناچار به فکر کردن و یا حرف زدن می شود که در این لحظه شما می توانید از او عکس بگیرید.
  • در هنگام عکاسی از کودکان صبور باشید. کودکان در اغلب موارد کاری را که دوست دارند انجام می دهند و در واقع به امر و نهی کردن والدین پاسخ مثبتی نمی دهند. در هنگام عکس گرفتن نیز نباید به کودکان امر و نهی کنید و در واقع باید اجازه بدهید که کودک هر کار دوست دارد، انجام بدهد. در صورتی که سن کودک مناسب باشد می توانید با او صحبت کرده و به او بگویید که چگونه عکس هایش زیباتر می شود. همچنین می توانید به او توضیح بدهید که چرا باید به حرف شما گوش بدهد. در صورتی که با او صحبت کردید و حرف شما را قبول نکرد با او دعوا و یا جروبحث نکنید. تنها کافی است صبر کنید و به دنبال موقعیت مناسب بگردید. در اینصورت می توانید عکس های زیباتری را از کودک خود تهیه کنید.
  • برای عکاسی از کودکان کم سن و سال تر باید صبر بیشتری به خرج دهید. به عنوان مثال کودکان شیر خواره و یا کودکان زیر دوسال نیاز به زمان بیشتری برای برای عکاسی دارند. البته مساله مهم دیگری که در زمان عکاسی کودکان تاثیر گزار است، مساله همکاری کودک است. در صورتی که کودک برای عکاسی با شما همکاری کند در کنار اینکه زمان کمتری نیاز دارید همچنین عکس های زیباتری را می توانید از او بگیرید. در نتیجه سعی کنید کودک را به نحوی قانع کنید تا هنگام عکاسی با شما همکاری کند.

آمادگی کودک:

  • بهتر است قبل از زمان عکاسی غذای کودک را به او بدهید. همچنین کودک باید قبل از عکاسی به اندازه کافی استراحت کند و خواب کافی داشته باشد. در صورتی که قبل از زمان عکاسی کودک غذای خود را به طور کامل خورده باشد و به اندازه کافی خوابیده باشد در زمان عکاسی احساس بیشتری داشته و به اصطلاح بدعنقی نمی کند. در این صورت بهتر بازی می کند و مشکلات جانبی عکاسی کمتر می شود.

عکاسی کودک

مکان عکاسی کودکان:

  • در مکان هایی از کودک عکاسی کنید که برای او آشنا باشد. همچنین می توانید از مکان های مورد علاقه کودک خود استفاده کرده و در آن مکان ها عکاسی را انجام دهید. به عنوان مثال اتاق کودک، پارک بازی و یا هر مکان دیگری که کودک شما به آن علاقه نشان می دهد. در صورتی که می خواهید از مکان های ناشناخته استفاده کنید قبل از شروع عکاسی کمی صبر کنید تا کودک به فضای آنجا عادت کرده و در آنجا احساس راحتی کند. در این صورت عکس های بهتری را می توانید از کودک خود بگیرید.
  • در صورتی که می خواهید از محیط های طبیعی تر برای عکاسی کودک خود استفاده کنید، بهتر است او را به مکان هایی ببرید که برای او هیجان انگیز باشد. به عنوان مثل عکاسی در کنار دریا جذابیت بیشتری برای کودک شما خواهد داشت تا عکاسی در خانه. در محیط های جذاب طبیعت حس کنجکاوی و همچنین هیجان کودک تحریک می شود و سعی می کند محیط پیرامون آن مکان را کشف کند. هنگامی که کودک در حال کشف محیط پیرامونش است شما می توانید عکس های زیبا و خاصی را از او تهیه کنید.
  • علاوه بر آن، نور محیط های طبیعی بسیار زیباتر از نور محیط درون خانه است. در صورتی که نور محیط عکاسی طبیعی تر باشد، کیفیت عکس تا حد زیادی افزایش پیدا می کند. به همین دلیل معمولا توصیه می شود کودک را برای عکاسی به محیط های گوناگون ببرید تا عکس های زیباتری از او داشته باشید.

شرایط عکاسی کودک و نحوه عکس گرفتن:

  • سعی کنید از کودکان خود بیشتر عکس های جالب و بامزه بگیرید. عکس هایی که جنبه رسمی و معمولی دارند برای عکاسی کودکان به خصوص کودکانی که سن کمتری دارند، مناسب نیستند. همچنین می توانید در کنار خوراکی های مورد علاقه کودک از او عکس بگیرید. بگذارید در هنگام عکاسی کودک احساس راحتی کرده و هر کاری را که دوست دارد، انجام دهد. از وسایل مورد علاقه بچه ها آینه است. شما می توانید برای عکاسی کودکان از آینه استفاده کنید. کودکانی که سن کمتری دارند به دست گرفتن آینه و یا نشستن و ایستادن جلوی آینه عکس العمل جالبی نشان می دهند و از این عمل بسیار ذوق زده می شوند. در این حالت می توانید عکس های جالب و بامزه ای از کودکان خود تهیه کنید. شکار لحظه ها از عکس العمل های کودک در مقابل آینه بسیار ساده خواهد بود و عکس ها را زیباتر می کند.
  • از کودک خود انتظار نداشته باشید که جلوی دوربین عکاسی ژست های رسمی و خاص داشته باشد. در اغلب موارد بهترین و زیباترین عکس هایی که از کودکان گرفته می شود آنهایی هستند که کودک در ان عکس ها احساس راحتی کرده و حالت طبیعی دارد. لازم نیست که کودک را وادار کنید تا به لنز دوربین خیره شود. می توانید در حین بازی کودک از او چندین عکس مختلف بگیرید و بهترین عکس را از بین آنها انتخاب کنید. در این صورت عکس های طبیعی تر و زیباتری از کودک خود دارید.
  • از کودک خود انتظار نداشته باشید که در یک محل ثابت بایستد تا شما از او عکاسی کنید. کودکان مدام در حال حرکت هستند و در هیچ موردی ثابت در یک جا نمی ایستند مگر اینکه مورد خیلی خاص باشد. در نتیجه، در هنگام عکاسی از کودکان باید سرعت عمل داشته باشید. باید حرکت خود را با سرعت حرکت کودکتان تنظیم کنید تا بتوانید عکس های زیباتری از او بگیرید. اگر می خواهید عکس های زیباتری از کودک خود داشته باشید حرکات دوربین را با حرکت کودک هماهنگ کنید و سریع عکاسی کنید. همانطور که گفته شد زل زدن کودکان به لنز دوربین طبیعی بودن عکس را از بین می برد در نتیجه تا جایی که می توانید سعی کنید کودک متوجه دوربین نشود در اینصورت کودک حالت طبیعی خود را حفظ می کند و عکس ها نیز زیباتر می شوند.

عکاسی کودکان

  • در عکاسی کودکان بهتر است بیشتر روی تصویر خود کودک تمرکز کنید. گاهی محیط اطراف آنقدر شلوغ است که تصویر کودک به سختی دیده می شود. در اغلب موارد این عکس ها، عکس های زیبایی نمی شوند. در نتیجه در عکاسی کودکان بهتر است که روی تصویر خود کودک تمرکز کنید. همچنین سعی کنید به کودک زیاد نزدیک نشوید زیرا در این حالت نیز تصویر کودم از حالت طبیعی اش خارج می شود. بهتر است بهترین فاصله را از کودک داشته باشید . محیط اطراف او را شلوغ نکنید. در این صورت عکس های بهتری خواهید داشت.
  • ژست دادن یا به اصطلاح ایجاد پوزیشن در کودکان کار بسیار دشواری است. به خصوص کودکانی که سن کمتری دارند به سختی یک ژست مخصوص می گیرند. در این موارد بهتر است که سعی کنید با کودک خود لجبازی نکرده و بگذارید او به حالت دلخواهش بایستد. در صورتی که روی ژست مورد نظرتان اصرار داریدT بهتر است در ابتدا ژست های عکاسی را که خود کودک دوست دارد از او عکاسی کنید و سپس از او بخواهید ژست مورد نظر شما را نیز انجام دهد.
  • در رابطه با کودکان کم سن تر پیشنهاد می شود وقت خود را بیهوده تلف نکنید و بگذارید کودک به شکل دلخواه خودش در عکس ها ژست بگیرد. حتی اگر عکاسی و ژست گرفتن را دوست ندارد می توانید در حالت های طبیعی و زمانی که کودک در حال بازی کردن است، همانند مواردی که در بالا گفته شد، از او عکاسی کنید. همانطور که اشاره شد این عکس ها حالت طبیعی تری داشته و در نهایت عکاسی هم برای شما و هم برای کودکتان لذت بخش تر می شود.

ایجاد زاویه مناسب برای عکاسی:

  • زاویه مناسبی را برای عکاسی از کودکتان انتخاب کنید. از بالای سر و یا از پایین از او عکاسی کنید. این زاویه ها عکس های زیبایی را نتیجه می دهند و در این صورت آلبوم متنوع تری از کودک خود دارید. می توانید برای تهیه عکس های زیباتر زاویه های مختلف را در موقعیت های متنوع امتحان کرده و بهترین را از میان آنها انتخاب کنید.

انتخاب سوژه:

  • در اغلب موارد، مهمترین سوژه در بین سوژه های یک عکس، چشم های فرد داخل عکس است. در اینصورت به جرات می توان گفت که چشم ها در عکاسی از اهمیت بیشتری نسبت به سایر اعضا برخوردارند. در نتیجه، در عکاسی از کودکان روی چشم های او زوم کنید. در اصطلاح عکاسی می توانید از فوکوس تک نقطه ای برای گرفتن عکس از کودکان استفاده کرده و فوکوس را روی چشم های کودک قرار دهید. در این صورت عکس های خاص تری را می توانید از کودک خود بگیرید.

عکس گرفتن از کودک

انتخاب پس زمینه عکس:

  • در اغلب موارد در عکاسی کودکان توصیه می شود که از بک گراندهای ساده با رنگ پس زمینه شاد استفاده شود. اگر عکس های کودکان را مشاهده کنید متوجه می شوید که در اغلب موارد پس زمینه عکس ها سفید است. به طور کلی پس زمینه عکس اگر خیلی شلوغ باشد توجه بیننده را از سوژه اصلی که همان کودک است، بر میگرداند. در نتیجه، بهتر است پس زمینه عکاسی کودکان ساده و خلوت باشد.

در نتیجه تمامی این موارد، توصیه می شود که کودکان را برای عکاسی زیاد اذیت نکنید. در این صورت اگر در ذهن کودکتان خاطره خوشی از عکاسی و دوربین بماند، در موقعیت های دیگر و در عکاسی های بعدی بیشتر با شما همکاری خواهد داشت. همچنین، همانطور که در بالا چندین بار اشاره شد، عکس های طبیعی زیباترند و در رابطه با کودکان آن عکس هایی طبیعی جلوه می دهند که کودک در آنها احساس راحتی داشته و عمل دلخواهش را انجام داده است. ضمنا فراموش نکنید، چاپ عکس کودکان می تواند ایده خوبی برای دکوراتیو کردن منزل تان باشد.