امروزه در اکثر گوشی های هوشمند قابلیت عکاسی از پرتره وجود دارد. به خصوص گوشی هایی دارای دو دوربین در پشتشان هستند، امکان عکاسی حالت پرتره را به سادگی فراهم می کنند.

عکاسی پرتره با استفاده از گوشی های موبایل در واقع مانند عکاسی در حالت DSLR دوربین های دیجیتال است. در واقع، تصاویری که حالت پرتره ایجاد می شوند تصاویری هستند که با استفاده از حسگرهای بزرگ دوربین های دیجیتال گرفته می شوند. در این صورت، هر چقدر که حسگر دوربین برگ تر باشد، علاوه بر اینکه رنگ و نور تصویر باکیفیت تر و نویز در تصویر کمتر می شود، همچنین عکاسی با حسگرهای بزرگ از سوژه های نزدیک تر، باعث می شود که پس زمینه عکس محو شود.

علاوه بر حسگر بزرگ، محو شدگی پس زمینه سوژه عکاسی به عوامل دیگری نیز بستگی دارد. به عنوان مثال، بزرگی دیافراگم دوربین نیز باعث می شود که پس زمینه سوژه محو شود. و یا طول لنز و فاصله سوژه تا دوربین نیز از دیگر عوامل تاثیرگزار روی این مساله به شمار می روند. اما مهم ترین عاملی که باعث عکاسی حالت پرتره می شود همان حسگر دوربین است.

معمولا در دوربین های موبایل، دوربین تا سطح حسگر فاصله کمی دارد و به همین دلیل، حسگرهای دوربین گوشی موبایل مانند حشگرهای بزرگ دوربین های DSLR عمل نمی کنند.

اما چگونه می توان با حسگرهای دوربین گوشی موبایل، همانند دوربین های DSLR، عکس در حالت پرتره تهیه کرد و یا به عبارتی، زمینه سوژه را محو کرد؟

در این مقاله، آموزش عکاسی پرتره با گوشی موبایل شرح داده شده است به صورتی که شما با مطالعه این مقاله می توانید عملکرد گوشی های مختلف در تهیه عکس در حالت پرتره را درک کرده و ترفندهای کاربردی مناسب برای تهیه عکس در حالت پرتره را آموزش ببینید.

حالت پرتره گوشی موبایل

در تنظیمات اکثر گوشی های هوشمند بروز، قابلیت جدیدی به نام Portrait اضافه شده است که در واقع همان حالت پرتره است و مخصوصا عکاسی در این حالت مورد استفاده قرار می گیرد. به این صورت که، زمانی که شما با این قابلیت با استفاده از گوشی موبایل عکس می گیرید، دوربین چهره و لدن سوژه را تخیص می دهد و بر این اساس، زمینه ای که اطراف سوژه قرار داد محو می شود. در این شرایط، سوژه به اصطلاح شارّ شده و به صورت واضح در تصویر ثبت شده و زمینه تصویر محو می شود. هدف از این کار نیز همان تمرکز روی سوژه است.

نام این قابلیت Porttait  است اما می توان از آن برای عکاسی از اشیاء نیز استفاده کرد و لزوما نباید از آن برای عکاسی پرتره استفاده کرد. در این صورت، اگر با این قابلتی از هر چیز دیگری نیز عکس تهیه کنید، دوربین محدوده اطراف سوژه را تشخیص می دهد و آن ها را محو می کند.

علاوه بر آن در گوشی موبایل، دوربین بازترین دیافراگم لنز را انتخاب می کند تا بتواند به بیشترین بوکه دستیابی داشته باشد و سپس سرعت شاتر را متناسب با آن تغییر می دهد. همچنین، برخی تغییرات نرم افزاری دیگر هم زمان استفاده از قابلیت Portrait گوشی های موبایل فعال می شود، مانند، غلظت رنگ تصویر، شارپنس و تشخیص چهره. در برخی موارد نیز نور فلاش پرکننده فعال می شود. اما ربطی به حالت پرتره در گوشی های موبایل ندارد.

در نتیجه، بسته به دیافراگم دوربین، می توان عکاسی پرتره در حالت های مختلف تهیه کرد. علاوه بر آن، همانطور که در بالا اشاره شد، حسگر و لنز دوربین های گوشی موبایل آنقدر کوچک هستند که محو شدگی پس زمینه برای آنها غیرقابل دسترس است.

طراحان گوشی های موبایل  و سازندگان آنها، نمی توانند اندازه حسگر دوربین ها را در گوشی های موبایل افزایش دهند چون قطعا گوشی های موبایل از آنچیزی که هستند بسیار بزرگ تر می شوند. اما می توان روی هوشمند بودن این گوشی ها حساب باز کرد. از انجایی که حالت Portrait دوربین های گوشی موبایل نوعی عملکرد نرم افزای دارد، در صورتی که پردازشگر ها سریع تر پردازش کنند، عمکرد قابلیت Portrait نیز بیشتر می شود و می توان عکس های باکیفیت تری با استفاده از این قابلیت تهیه کرد.

عملکرد استفاده از قابلیت Portrait  در گوشی های مختلف

اپل نخستین برندی بود که از این قابلیت در گوشی های موبایل خود استفاده کرد. قابلیت Portrait برای اولین بار در سال 2017 میلادی و در گوشی موبایل iPhone 7 Plus طراحی و معرفی شد. پس از آن، ای قابلیت محبوبیت پیدا کرد و سایر برندهای گوشی موبایل نیز سعی کردند این قابلیت را در گوشی های جدید خود اضافه کنند.

اما عملکرد قابلیت Portrait در گوشی های مختلف چگونه است؟

  1. استفاده از دوربین های دو لنزی

اصولا، به منظور اینکه بتوان با استفاده از گوشی های موبایل عکس های حالت پرتره تهیه کرد، نیاز به یک دوربین دولنزی وجود دارد. در این رابطه، قابلیتی به نام Depth Mapping در دوربین های گوشی موبایل قرار دارد که با استفاده از این امکان نرم افزاری دوربین موبایل می تواند عمق میدان سوژه را حدس بزند. در این صورت، گوشی موبایل می تواند از هر دو دوبین تله و واید برای تهیه تصاویر  استفاده کند.

تصاویری که با استفاده از این دو دوربین به دست می آید، با یکدیگر مقایسه می شوند و لبه های سوژه پیدا می شود. در این صورت دوربین کاملا می تواند درک کند که کدام قسمت از تصویر، پس زمینه است. در این صورت، سوژه هایی مانند اجسام به منظور محو کردن پس زمینه و تهیه عکس پرتره شناسایی می شوند.

اما زمانی که سوژه انسان است، همین مراحل با قابلیت تشخیص چهره دوربین ترکیب می شوند و دوربین دقت بیشتری پیدا می کند. در واقع، با استفاده از این قابلیت سوژه که همان انسان است شناخته می شود و با استفاده از قابلیت Depth Mapping موها و همچنین لباس های سوژه نیز تخمین زده می شوند. به همین دلیل است که در صورتی که اشتباهی پیش بیاید تنها لبه های موها و یا لباس های سوژه آسیب می بنند و صورت سوژه محو نمی شود.

تمامی گوشی های موبایل که دو دوربین دارند، این قابلیت را دارا هستند و با استفاده از آن ها می توان عکس در حالت پرتره تهیه کرد.

  1. استفاده از تکنولوژی تقسیم پیکسل

دوربین هایی که از تکنولوژی تقسیم پیکسل استفاده می کنند، نیازی به دو دوربین برای تهیه عکس در حالت پرتره ندارند. این قابلیت در گوشی های موبایل با نام Pixel Splitting شناخته می شود و دوربین هایی که از این قابلیت استفاده می کنند دارای حسگر خاصی هستند. در واقع، در این دوربین ها، به جای اینکه دو تصویر توسط دو دوربین گرفته شده و با یکدیگر مقایسه شوند، دوربین تنها یک تصویر از سوژه تهیه می کند و پیکسل های حسگری که این تصویر را ثبت می کنند، به دو سلول جداگانه که در کنار یکدیگر قرار دارند، فرستاده می شوند. به عبارتی،  هر کدام از آنها، یک تصویر ثبت می کنند که تفاوت این دو تصویر با هم تنها تفاوت دیدشان به اندازه نیم پیکسل است.

برخی دوربین های گوشی های موبایل که با نام Google Pixel 2 شناخته می شوند قابلیتی به نام Dual Pixel Auto Focus دارند. در دوربین هایی که دارای این قابلیت هستند، هر پیکسل دارای دو فوتو دیود است که دوربین هرکدام از عکس هایی که با استفاده از دو سری گرفته می شود، به صورت جداگانه ثبت می کند و با یکدیگر مقایسه می کند. در نهایت، با استفاده از این قابلیت نیز می توان عکس در حالت پرتره تهیه کرد.

با استفاده از حسگر Dual pixel می توان با استفاده از دوربین جلو نیز عکس پرتره تهیه کرد. حتی اگر دوربین جلو دارای یک لنز باشد، این حسگر Depth Mapping را تشخیص می دهد و با استفاده از آن قابلیت عکاسی به صورت پرتره فراهم می شود. این در حالی است که اکثر افراد به منظور عکس گرفتن در حالت پرتره از سلفی ها استفاده می کنند و غالبا سوژه در این تصاویر خود فرد است.

استفاده از نرم افزارهای مرتبط برای محو کردن زمینه

  1. استفاده از نرم افزارهای مرتبط برای محو کردن زمینه

حالت ایده آل عکاسی پرتره ترکیب نرم افزار و سخت افزار دوبین گوشی موبایل است. اما در برخی گوشی های موبایل امکان تغییر سخت افزار وجود ندارد. در این موارد، برنامه های کاربردی مختلفی هستند که می توانند محدوده سوژه را تشخیص دهند و آن را محو کنند. این برنامه ها غالبا قابلیت تشخیص چهره دارند و این بدیهی است که نتیجه گرفته شده از این نرم افزار ها همانند دو روش قبلی، با کیفیت و عملکردی نیست. به دلیل اینکه در این نرم افزار ها Depth Mapping وجود ندارد و لبه های سوژه به سادگی تشخیص داده نمی شوند.

اما با استفاده از این روش می توان حالت پرتره را در برنامه دوربین گوشی های موبایل قرار داد. حالت Focus اینستاگرام نمونه ای از این روش برای تهیه عکس های پرتره است.

ترفندهای عکاسی در حالت پرتره ونکات قابل توجه

علاوه برتمام این روش ها، اگر می خواهید بهترین عکس ها را در حالت پرتره با استفاده از گوشی های موبایل تهیه کنید، باید یکسری موارد را رعایت کنید. در ادامه به این موارد که ترفندهایی لازم و ضروری برای عکاسی در حالت پرتره هستند، اشاره شده است.

  1. توجه به نورپردازی محیط

گرچه اکثر دوربین های گوشی های موبایل در زمینه عکاسی در نور مناسب پیشرفت کرده اند، اما عکاسی پرتره در نور ناکافی و کم مشکل است و غالبا نتیجه مطلوبی نمی دهد. در نتیجه، باید سعی کنید هنگام عکاسی در حالت پرتره نور بیشتری به سوژه برسانید.

در هنگام روز می توان در محیط داخل خانه، برای تهیه عکاسی با گوشی در حالت پرتره، به منظور اینکه عکس نور کافی و مناسب داشته باشد، سوژه نزدیک به پنجره بایستد. با این کار علاوه بر اینکه نور طبیعی دریافت کرده اید، عکس پرتره بهتری نیز می توانید تهیه کنید. قطعا استفاده از نور طبیعی بهتر از نور فلش است. در صورتی که نور خورشید بیش حد شدید باشد، می توانید با استفاده ار کرکرده آن را کنترل کنید. از کاغذ نیز می توان برای کم کرد نور پنجره استفاده کنید به صورتی که کاغذ سفید باعث پراکندگی نور به صورت طبیعی می شود.

عکاسی پرتره در فضای باز نیز گزینه های زیادی برای رسیدن به نور مناسب دارد. در این صورت، اگر درهنگام روز برای عکاسی پرتره به فضای باز بروید، دور بین از نور فضای به بهترین شکل ممکن برای تهیه عکس پرتره استفاده می کند. در این صورت، شما باید به مکانی بگردید که نور مناسبی داشته باشد به صورتی که نور خورشید خیلی شدید نباشد.

در هنگام شب نیز می توانید از نور چراغ، نورافکن های داخل خیابان و یا حتی نور چراغ های خودرو استفاده کنید.

  1. تنظیم نوردهی روی سوژه

قطعا مهم ترین قسمت عکاسی پرتره چهره ی فرد است. در این صورت هنگامی که با استفاده از گوشی موبایل عکس پرتره تهیه می کنید، باید نوردهی را برای چهره سوژه تنظیم کنید. در اغلب گوشی های موبایل هوشمند با ضربه زدن روی صفحه نمایش، نور تنظیم می شود. در نتیجه شما می توانید با استفاده از این گوشی ها روی چهره سوژه ضربه بزنید تا نور آن محل تنظیم شود.

از اپلیکشن های پیشرفته ای که مخصوص این کار تهیه شده اند نیز، می توانید استفاده کنید و در این صورت، نور چهره سوژه را بهترتنظیم می کنید.

عکاسی پرتره با گوشی

  1. انتخاب پس زمینه مناسب

گرچه در عکاسی پرتره مهم ترین قسمت عکس سوژه است اما باز هم پس زمینه تصویر تاثیر بسزایی در مفیت عکس می گذارد. در اغلب موارد، پس زمینه ساده باعث گرفتن عکس های بهتری در حالت پرتره می شود. به این دلیل که، معمولا چیزهای زیادی برای محو کردن وجود ندارد و توجه بیننده بیشتر به سمت سوژه است. در واقع، هر چقدر که سوژه جذاب باشد بازهم به یک پس زمینه ساده احتیاج دارد تا بتواند تمرکز بیننده را به خود جلب کند.

در برخی موارد، در صورتی که امکان ساده سازی پس زمینه وجود ندارد می توانید برای تهیه عکس پرتره بهتر و با کیفیت تر به سوژه نزدیک تر شوید تا فضای کمتری از اطراف سوژه در تصویر دیده شود. علاوه بر آن، از زوایای غیر معمول نیز می توانید برای تهیه عکس در حالت پرتره استفاده کنید.

  1. استفاده از لنزهای مناسب

در اغلب موارد استفاده از لنزهای واید برای تهیه عکس در حالت پرتره نتیجه مطلوبی نمی دهد. در برخی گوشی های هوشمنو بروز مانند Galexy S9 علاوه بر لنز واید از یک لنز دیگر با زاویه دید بسته تر نیز استفاده شده است. در صورتی که گوشی هوشمند شما لنز مناسب برای تهیه عکس در حالت پرتره را دارا نمی باشد، می توانید از لنزهای مخصوص دوربین گوشی موبایل استفاده کنید. در واقع، لنزهایی وجود دارند که تنها به منظور عکاسی پرتره با استفاده از گوشی های موبایل ساخته شده اند. این لنزها دارای انواع مختلف با کیفیت های گوناگون هستند که بسته به کیفیت انها می توانید با استفاده از دوربین گوشی موبایل عکسی در حالت پرتره تهیه کنید.

شما در نهایت می توانید عکس های پرتره را خود را چاپ کنید. اینستاچاپ این امکان را به شما می دهد به صورت آنلاین عکس هایتان را به راحتی چاپ کنید.